محمد رضا نقدی فاش کرد: پشت پرده پرونده‌های بزرگ و دانه درشت قاچاق
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوق یافتن مسیر مبارزه با قاچاق از مسائل کوچک و ریز به پرونده‌های مهم ودانه درشت خبر داد و مطرح کرد: در پرونده‌های مهم و کلان، طرف‌های معامله از تمام امکانات مالی ، نفوذ اجتماعی و بعضا عوامل سیاسی استفاده می کنند تا مسیر پرونده را به نفع خود منحرف کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حاشیه همایش تخصصی دبیران کمیسیون های مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران با اشاره به تحریم های اخیر و تاثیر آن بر قاچاق کالا و ارز گفت: این گونه تحریم ها نسبت به ایران همواره وجود داشته اما ما نسبت به تحریم ها باکی نداریم گرچه از آن نیز استقبال نمی کنیم.

محمدرضا نقدی با بیان این که برخی از افراد با اظهارات خیرخواهانه باعث افزایش قاچاق می شوند، تصریح کرد: باید انضباط سخت تر و جدی تری نسبت به مبارزه و همچنین افزایش توزیع کالاها اتخاذ کرد.

وی با تاکید بر این که باید از ورود کالاهای مصرفی به کشور جدا خودداری کرد، افزود: بخش اعظم کالاهای مصرفی وارداتی به کشوردر داخل کشور با کیفیت بالاتری تولید می شود ، بنابراین باید واردات کالاهایی که توان تولید آن در کشور وجود دارد را تحریم کرد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاثیر تحریم ها بر کنترل قاچاق را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با تشدید تحریم ها، کنترل کالاهای قاچاق شدت می یابد و حتی در هر زمینه که تحریم می شویم ، نسبت به تهیه و تولید کالای تحریم شده تلاش می کنیم.

وی با اشاره به اسکله هایی که فعالیت غیر مجاز در آنها صورت می گیرد، گفت: با جهت گیری های دولت نهم، فعالیت غیر مجاز در این اسکله ها و بخشی نگری دستگاه‌ها که نسبت به ورود کالا برای دستگاه خود از این اسکله ها اقدام می کردند، متوقف و جمع شده است.

نقدی همچنین از تشکیل کمیته ساماندهی حمل و نقل دریایی با مسئولیت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با همکاری سازمان بنادر و کشتیرانی خبر داد.

وی گفت: محور اصلی تلاش ستاد مبارزه با قاچاق سوخت بوده که دستاوردهای آن در حال حاضر در حال جمع آوری است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر این که ستاد به وعده خود در خصوص پیگیری پرونده های مهم و دانه درشت عمل کرده است، اظهار داشت: مسیر مبارزه با قاچاق از مسائل کوچک و ریز به پرونده های مهم سوق یافته ، به نحوی که روز گذشته حکم رسیدگی به پرونده 80 میلیارد تومانی قاچاق موسوم به آقای ممتاز در پوشش ترانزیت انجام می گرفت، صادر شد.

وی همچنین به اعلام وصول جریمه 300 میلیارد تومانی یکی دیگر از پرونده‌های قاچاق دانه درشت توسط قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: این پرونده قبل از این 18 پرونده برایش باز شده بود که به نتیجه نرسیده بود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در پرونده‌های مهم و کلان طرف های معامله از تمام امکانات مالی ، نفوذ اجتماعی و بعضا عوامل سیاسی استفاده می کنند تا مسیر پرونده را به نفع خود منحرف کنند.

وی همچنین با تاکید بر این که در این گونه پرونده ها نباید قاضی صادر کننده و رسیدگی کننده به پرونده را تنها گذاشت، تصریح کرد: البته نسبت به نتیجه پرونده موسوم به 80 میلیارد تومانی اظهار نگرانی می کنم و باید رسانه ها نسبت به وصول جریمه های اعلام شده این پرونده ها که حق ملت است، پیگیری های لازم را داشته باشند.

نقدی بر حمایت از دادگاه‌ها و قاضی مسئول چنین پرونده هایی تاکید کرد و افزود: در این پرونده ها ممکن است قاضی تحت فشار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سهمیه بندی بنزین و یا استفاده از کارت هوشمند نوعی کنترل مصرف است نه مبارزه با قاچاق، گفت: این در حالی است که کنترل مصرف مبارزه با قاچاق را نیز در پی دارد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر این که ستاد بخشنامه ای برای ممنوعیت ورود کالای همراه مسافر از مناطق آزاد به داخل کشور را ندارد، افزود: براساس قانون هر مسافر می تواند تا 80 دلار کالا را با خود وارد کشور کند اما در این خصوص سوء استفاده‌هایی توسط برخی از سودجویان صورت گرفت به نحوی که برخی از سودجویان با جمع آوری شناسنامه های افراد، زدن مهر برروی آنها و به ثبت رساندن با نام کالای همراه مسافر به صورت کلان و ترانزیت کالاها را وارد کشور می کردند.

وی گفت: یکی از مبادی ورودی منطقه آزاد چابهار در 75 روز ابتدای سال جاری کنترل و مشخص شد که طی این مدت 397 تریلی و کامیون ، کالا و جنس برابر با 6 هزار تن با نام کالای همراه مسافر وارد کشور شد که 90 کامیون آن تنها متعلق به یک نفر است.

نقدی ادامه داد: این در حالی است که طبق قانون استفاده تجاری از کالای همراه مسافر ممنوع است، زیرا نوعی ظلم به تجار محسوب می شود و نباید تصمیمات اخذ شده در این خصوص را به ممنوعیت ورود کالای همراه و مسافر تعبیر کرد بلکه باید آن را فریب قانونی دستگاه‌ها تعبیر نمود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا